Search
Close this search box.

Dit is geen camera maar een multisensor; leg dat maar eens uit…

In de zorg wordt momenteel volop geïnvesteerd in het nog slimmer maken van zorgdomotica. Een ontwikkeling met veel voordelen, maar die moet zorgvuldig worden ingezet, ingericht én uitgelegd. Want nee, dit is geen camera. Dit is een multisensor.

Afgelopen jaar was 85 procent van alle verpleegoproepmeldingen in Nederland vals.
Terwijl zorgpersoneel al zo druk is, wappert er een gordijn en krijgen ze een oproep. Daar zit duidelijk geen intelligente software achter. De zorg innoveert gelukkig volop en dat gebeurt onder meer met het monitoren van cliënten op afstand.

Wet zorg en dwang

Cliënten op afstand monitoren is een van de voortvloeisels uit de Wet zorg en dwang (Wzd). Het afgelopen jaar heeft Telecomvisie ook weer veel zorginstellingen ingericht met zorgdomotica conform de Wzd.

Camera als multisensor afgesteld

Voor het monitoren worden multisensoren ingezet. Dat zijn camera’s die niet als camera fungeren, maar als sensor. Zomaar iemand filmen mag immers niet van de wet op de privacy. Het apparaat fungeert dus als multisensor: de camera bevat een aantal sensoren dat bespeurt of er accelaratie is, oftewel of een cliënt valt, te lang in bed blijft of onrustig is in z’n slaap. Dat gebeurt via intelligente software. Het ziet eruit als een camera (en zo worden ze ook vaak genoemd), maar het is een multisensor.

Voordelen van multisensors

De software roept alleen op als er écht iets aan de hand is en dat heeft voordelen. De werkdruk wordt flink verminderd, mits je het goed implementeert natuurlijk. Ook verbetert het de veiligheid van cliënten.
De sensors zorgen ook voor rust, want zorgpersoneel hoeft minder vaak bij ze langs te komen voor controle. Verplicht iedereen bezoeken tijdens een nachtronde (waarbij cliënten wellicht worden gewekt) is bijvoorbeeld niet meer nodig.

Zorgvuldigheid met multisensor is geboden

Op de Zorg-ICT-beurs die onlangs werd gehouden, was AI (kunstmatige intelligentie) in de zorg hét gesprek van de dag. Steeds meer leveranciers van zorgdomotica investeren in software om multisensoren nog slimmer te laten werken. Een goede ontwikkeling, maar het betekent wel dat het implementeren van multisensoren in zorgomgevingen zeer zorgvuldig moet gebeuren.

De camera wordt immers ingezet als multisensor, maar het blijft een camera. Hij kan beelden opnemen en versturen. De sensor moet ingesteld en ingericht worden conform het persoonlijke zorgplan van de cliënt. Vervolgens moet dat goed gecommuniceerd worden met de cliënt, zijn of haar verwanten en de cliëntenraad.

We hebben onlangs in de krant kunnen lezen over een cliënt die ineens een camera boven haar bed in een verpleeghuis zag, compleet met rode en groene lampjes. Haar was niets verteld over de plaatsing. Dat zorgt voor paniek. Waarom hangt er ineens een camera? Ze wil niet zomaar gefilmd worden. Begrijpelijk.

Telecomvisie richt op juiste manier in

Multisensors in de zorg betreffen een nieuwe techniek die interessant en nuttig is, maar als je niet goed communiceert met cliënten, dan kan het niet. Onze rol bij Telecomvisie is zorgen dat het op een goede manier wordt ingericht. Niet alleen de technische implementatie maar ook voor het kader scheppen vanuit WZD over het gebruik ervan. Daar zijn we momenteel mee bezig bij meerdere klanten.

Meer weten over multisensors?

Meer weten over multisensoren in de zorg en hoe wij die voor zorginstellingen implementeren in het zorgplan? Neem dan contact met ons op. We vertellen er graag over.

Multisensor van Motobix