skip to Main Content
088 - 9 950 950 info@telecomvisie.nl

Hosted Telefonie: telefonie uit de cloud

Geen beheerskosten, niet investeren in een eigen telefooncentrale en alleen gebruik maken van en betalen voor de aantallen en functionaliteiten die je afneemt: dat noemen we Hosted Telefonie.

Na de IT is ook de Telecom inmiddels klaar voor Outsourcing. Wat zijn nu de echte voor- en nadelen zowel functioneel als technisch. Maar natuurlijk ook qua beveiliging. En de kosten? Met Hosted Telefonie heeft u dus geen eigen centrale meer nodig. Een betere bereikbaarheid met één omgeving die voor u wordt beheerd.

Hosted Telefonie: functionaliteiten

De functionaliteiten zijn afhankelijk van het platform dat de leverancier gebruikt. Bekende namen hierin zijn bijvoorbeeld Broadsoft, Mitel en Asterisk. Naast de reguliere functionaliteiten heeft u veelal de beschikking over optionele meer geavanceerde functies, waaronder:
• Interactive Voice Response (IVR): Keuze menu;
• Verkort kiezen;
• Automatische Call Distributie: het routeren van inkomende gesprekken binnen groepen toestellen;
• Conference calls;
• Wachtrijen;
• Presence;
• Unified Communications, communicatie toepassingen op de desktop en op de telefoon;
• Contact Center Applicatie;
• GSM, DECT & WiFi mogelijkheden;

Wijzigingen in telefoongebruik, zoals de manier van doorschakelen of het regelen van presence (aan- en afwezigheid), kunt u eenvoudig doorgeven via een eigen beheerportal en ze zijn direct actief. De meeste functies kunnen zowel op vaste als mobiele toestellen beschikbaar zijn.

Hosted Telefonie: Voor- en nadelen

Bereikbaarheid, Flexibiliteit en Beheersbaarheid zie je terug bij alle aanbieders. We herkennen de volgende kenmerken van Hosted Telefonie in de markt die al dan niet bij uw organisatie kunnen passen. Allereerst is Hosted Telefonie dus niet in eigendom of eigen beheer. Afhankelijk van uw wens is dat een voor- of nadeel. Deze centrale staat veelal in een data center waar uw gegevens extra beveiligd worden. Een groot voordeel is de flexibiliteit: pay for use. Een nadeel is dat uw huidige toestellen niet meer kunt gebruiken. Daarnaast wordt u sterker afhankelijk van de data verbinding met het data center.

Hosted Telefonie: kosten

Flexibiliteit van aantallen en dus kosten en geringe investeringskosten zijn enkele grote financiële voordelen. Gelijke tarieven zijn mogelijk voor vast en mobiel, gratis onderling bellen en software upgrades zijn veelal inclusief. U betaalt voor wat u afneemt. Anderzijds betaalt u natuurlijk ergens in uw vaste kosten voor dat beheer, de updates en de flexibiliteit. Afhankelijk van de grootte van uw organisatie, uw belgedrag en de gewenste functionaliteiten zal Hosted Telefonie al dan niet financieel aantrekkelijk voor u zijn. Er zijn vele aanbieders / leveranciers voor Hosted Telefonie op de markt. Veelal met een verschillende doelgroep.

Remko ten Donkelaar

De telecomwereld is een ‘jungle’, ik hoor het diverse klanten zeggen. Maar wel een zich snel ontwikkelende en doorgroeiende jungle. In de afgelopen ruim 5,5 jaar dat ik voor Telecomvisie werk hebben wij veel klanten geholpen de weg hierin te vinden. Is een vast-mobiele integratie interessant, en zo ja, op welke wijze? Hoe zorgt u voor een integratie met uw ICT-omgeving? Hoe weet u dat u niet teveel betaalt? Op welke wijze worden uw medewerkers en uw organisatie beter bereikbaar? Ik help u graag bij het beantwoorden van deze vragen, zodat u op basis van een helder advies voor uw bedrijfstelecommunicatiesituatie, de juiste inkoop realiseert, tegen de beste prijs-prestatieverhouding. U bespaart hiermee niet alleen veel geld en tijd, maar u ontvangt via onze samenwerking ook veel gemak en zekerheid. Graag tot gauw!

Back To Top