skip to Main Content
088 - 9 950 950 info@telecomvisie.nl

Aanbesteden; waar moet u aan denken?

Telecomvisie heeft met de inkoop en aanbesteding van telefonie meer dan 10 jaar praktijkervaring. Wij hebben geleerd dat op tijd starten, een goede uitvraag en het creëren van betrokkenheid vanuit zowel uw organisatie als vanuit de mogelijke leveranciers essentieel zijn om een aanbesteding te laten slagen. Onze lessen willen we graag met u delen. De belangrijkste tips hebben wij daarom voor u op een rij gezet:

Voorbereidingen

Het maken van een goed aanbestedingsdocument vergt tijd en aandacht. Wij starten altijd met het inventariseren van de huidige situatie. Zo brengen wij in kaart welke contracten er zijn en wanneer deze expireren. Vervolgens kijken wij naar de totale TCO, wat kost de telecomomgeving in totaliteit. Daarnaast inventariseren wij het functioneren van de bestaande telecomomgeving: wat gaat er goed en wat kan er beter? De telefonie-omgeving moet medewerkers maximaal faciliteren en ze ondersteunen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Met het peilen van hun behoeften creëren wij tegelijkertijd het benodigde draagvlak voor verandering. Wij combineren deze inzichten en wensen met pakketten van eisen die eerder hun waarde hebben bewezen. Dit totale traject vergt gemiddeld drie tot zes maanden en doorlopen we in nauwe samenwerking met u als klant.

Rendement

Aanbesteden is op zichzelf een investering die moet renderen. De terugverdienperiode en het behalen van rendement is beperkt tot de doorlooptijd van het contract, vaak vermeerderd met optionele verlengingen. Dat vraag om flexibiliteit in contracten. En die flexibiliteit biedt u de kans om in een aantal jaren lang gekoesterde wensen te realiseren. Zo kan de investering in een nieuw contract ook op functioneel niveau renderen.

Marktanalyse

Een goede marktanalyse draagt bij aan het succes van een aanbesteding. Het is essentieel om marktpartijen te vinden die uw probleem herkennen en willen bijdragen aan de oplossing daarvan. Telecomvisie brengt daarvoor in kaart wie de marktpartijen zijn, zoekt uit hoe de markt aansluit bij uw visie en of de marktpartijen een bijdrage aan de oplossing kunnen leveren. Telecomvisie kent de markt en de gangbare prijstellingen. In de praktijk blijkt het altijd nuttig om tijd vrij te maken voor een goede analyse. Naast kennis zorgt het ook voor maximale mobilisatie van marktpartijen.

Experts en Best-Value Procurement

De beste expert wordt geselecteerd voor de aanbesteding. Dat is de partij die uw doelstelling het best begrijpt en uit ervaring kan aantonen dat een dergelijke klus naar tevredenheid wordt uitgevoerd. Dit betekent wellicht een nieuwe manier van denken over de rolverdeling tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. De opdrachtgever faciliteert en is expert van de oplossing. Dit resulteert in een betere samenwerking, beperking van meerwerk en vertragingen en zorgt voor een hogere klanttevredenheid. Binnen inkoopland zien wij steeds vaker vormen van ‘Best-Value Procurement’ of ‘presentatie-inkoop’ als inkoopmethodiek. Hierbij wordt er niet met een eisenpakket gewerkt maar ligt de focus op de opdrachtformulering, het doel en het probleem. Ook hierin kunnen wij u ondersteunen.

Wilt u weten wat Telecomvisie verder voor uw organisatie kan betekenen op gebied van telecomaanbestedingen? Neem dan contact met ons op.

Patrick Kuipers

Laatste berichten van Patrick Kuipers (toon alles)

Patrick Kuipers

Opleiding HTS Bedrijfskunde. In 1993 begonnen bij KPN district Den Haag als MD trainee binnen diverse afdelingen van Netwerk Operations. Vanaf 1999 commerciële activiteiten voor andere telecommunicatieproviders waaronder Essent Kabelcom / Ziggo waarvoor ik een landelijke tenderdesk voor Europese aanbestedingen heb ingericht. In 2005 heb ik Telecom Visie opgericht. Mijn ambitie is om bedrijven te ondersteunen met expertise en deskundigheid en daarbij net een stap verder en breder te kijken. Vanuit een volledige onafhankelijke rol waarbij we nieuwe klanten maximaal laten profiteren van ervaringen bij bestaande klanten. Mijn grootste uitdaging: samen met een klant werken aan een integrale telecom omgeving met daarachter constructieve en toekomstvaste overeenkomsten met leveranciers. Dat de vraag uit de markt nu al heeft geleid tot een team met meerdere professionele collega’s, vind ik echt super!

Back To Top