skip to Main Content
088 - 9 950 950 info@telecomvisie.nl

Geld besparen bij vernieuwing telecomcontracten

Jaarlijks laten het MKB tot wel 65 miljoen euro liggen bij het vernieuwen van mobiele telefoniecontracten. Het is voor bedrijven lastig zich te goed te oriënteren in de telecomwereld en daarin de juiste keuzes te maken. Door zich er beter in te verdiepen of zich goed te laten adviseren kunnen organisaties veel geld besparen bij het aangaan van nieuwe contracten.

Prijsvergelijk telefonie

Dit blijkt uit een onderzoek naar de zakelijke mobiele telefoonmarkt dat onderzoeksbureau Telecompaper onlangs uitvoerde. Zij hebben het onderzoek uitgevoerd bij zo’n vijfhonderd bedrijven in het MKB. Hieruit werd duidelijk dat bedrijven geen kritische prijsvergelijkingen maken bij vernieuwing van het telecomcontract. Een op de tien bedrijven tekent, zonder een vergelijking met andere aanbieders te maken, het voorstel van de huidige aanbieder direct. Veertig procent van de bedrijven maakt slechts een snelle prijsvergelijking. Als er wel een goede vergelijking wordt gemaakt, gaat negentig procent van de bedrijven hier zelf mee aan de slag. De verwachting is dat een medewerker hier ruim twee weken fulltime mee bezig is. Het inschakelen van een tussenpersoon kan een (middel)groot bedrijf gemiddeld 65 uur besparen.

Tussentijds controleren

Ook worden facturen niet regelmatig gecontroleerd gedurende contractperiode. Zo’n zeventien procent van de (middel)grote bedrijven zegt zijn mobiele telefoniefacturen minder dan één keer per kwartaal of nooit te controleren. Bij kleine bedrijven is dit percentage zelfs 32 procent. Minder dan een kwart van de bedrijven wordt door de eigen provider geïnformeerd over opvallend belgedrag of datagebruik. Daar laten bedrijven geld liggen. Hoewel het controleren van facturen mensenwerk is, kan er flink wat bespaard worden door de flexibele abonnementen tussentijds bij te stellen.

Professionele inkoopbegeleiding

Telecomvisie heeft jarenlange ervaring op gebied van inkoop van telecom en biedt organisaties professionele inkoopbegeleiding. Een goede businesscase is daarbij de basis. Daarmee kan Telecomvisie wel tot 30% besparen op de huidige contractkosten. Wij gebruiken bij inkooptrajecten het TCO-model: Total Cost of Ownership. In dit model zijn alle kostprijs- en kwaliteitsverhogende parameters onderdeel tijdens het inkooptraject. Daarmee besparen bedrijven dus aanzienlijk en krijgen ze duidelijk inzicht in de processen en wordt de kwaliteit gewaarborgd. Uit ervaring blijkt namelijk dat een laagste prijs uit een aanbesteding niet automatisch leidt tot de laagste TCO voor een bedrijf. Sterker nog: offertes van leveranciers blijken in de praktijk zelden de daadwerkelijke kosten weer te geven.

Contractmanagement

Daarnaast kijkt Telecomvisie voor bedrijven ook na of de afspraken met de aanbieder overeenkomen met het afgesloten inkoopcontract. Wij controleren de facturen en zorgen voor heldere analyses en overzichtelijke rapportages. Ook hier gebruiken wij het TCO-model voor. Alle kostprijs- en kwaliteitsverhogend parameters worden hierbij periodiek getoetst. Daarmee krijgen bedrijven duidelijk inzicht in de processen en wordt de kwaliteit gewaarborgd. Zo komt men niet voor verrassingen te staan en kan men vroegtijdig bijsturen en reageren.

Wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op.

Patrick Kuipers

Laatste berichten van Patrick Kuipers (toon alles)

Patrick Kuipers

Opleiding HTS Bedrijfskunde. In 1993 begonnen bij KPN district Den Haag als MD trainee binnen diverse afdelingen van Netwerk Operations. Vanaf 1999 commerciële activiteiten voor andere telecommunicatieproviders waaronder Essent Kabelcom / Ziggo waarvoor ik een landelijke tenderdesk voor Europese aanbestedingen heb ingericht. In 2005 heb ik Telecom Visie opgericht. Mijn ambitie is om bedrijven te ondersteunen met expertise en deskundigheid en daarbij net een stap verder en breder te kijken. Vanuit een volledige onafhankelijke rol waarbij we nieuwe klanten maximaal laten profiteren van ervaringen bij bestaande klanten. Mijn grootste uitdaging: samen met een klant werken aan een integrale telecom omgeving met daarachter constructieve en toekomstvaste overeenkomsten met leveranciers. Dat de vraag uit de markt nu al heeft geleid tot een team met meerdere professionele collega’s, vind ik echt super!

Back To Top